Fuji Kindergarten : Çocuk Odaklı Tasarımın Örnek Okulu
Çocuk ne yapar? Oynar, zıplar, dikkati dağılır, koşar, düşer, tırmanır … Japonya’nın Tachikawa şehrinde bulunan, Tezuka Architects’in tasarladığı Fuji Anaokulu sadece fiziksel bir okul binası değil, aynı zamanda çocukların hayal gücünü, özgürlüğünü ve çevreyle olan bağlarını geliştirmeye odaklanan bir eğitim modeli olarak tüm tasarımcıların karşına örnek bir proje olarak çıkıyor.
2007’de tamamlanan, 2017 Moriyama RAIC Uluslararası Ödülü’nü kazanan bu eğlenceli anaokulu, 2 ila 6 yaşlarındaki 600 çocuğa ev sahipliği yapmaktadır.
Montessori Metodu’nu takip eden okul, çocuklara sınıf etrafında serbestçe dolaşma ve keşif yoluyla öğrenme imkanı sunan bir eğitim yaklaşımını benimsemektedir. Mimar Takaharu Tezuka, yapıyı çocukların kısıtlama olmadan öğrenmelerine ve oynamalarına izin veren sürekli bir alan olarak tasarlamıştır.
Resimler: kashiwasato.com Client : School Corporation Minna no Hiroba Fuji Kindergarten Creative Director : Kashiwa Sato Art Director : Kashiwa Sato Graphic Designer : Ko Ishikawa Architect : Takaharu Tezuka Architect : Yui Tezuka Contractor : TAKENAKA CORPORATION Photographer : Mikiya Takimoto Photographer : Fumihito Katamura Photographer : Katsuhisa Kida Web Designer : Saito & Co. Creative Agency : SAMURAI
Oval şekilli alçak ahşap çatı modeli çocuklara koşabilecekleri sınırsız bir pist vadetmektedir. Tezuka projesi hakkında “nostaljik gelecek” olarak bahsetmektedir. Çocukların alet veya ekran kullanmadan oyun oynayabilecekleri bir mekan anlayışının geleceğinden.
Projenin yapısında da bu konsept alenen görülmektedir. Güvenli bir çevrede çocuklar koşmakta, düşmekte, ıslanmakta ve haraket etmekteler.
Tezuka verdiği röportajda “Halka biçimli tasarım ve meydan nedeniyle çocuklar sürekli bir birlerine bakıyorlar, öğreniyorlar ve sosyal bir alandalar. Burada arada kalmak diye bir durum yok. Böylece birbirleriyle iyi geçin meyi ve adil olmayı öğreniyorlar” yorumunu yapmakta.
Yapının çatı yüksekiği 2.1 metre civarında. Korunan zelcova ağaçları çatıda ki boşluklardan yükselmekte. Çatı ile ağaç arasında koruyucu halatlarla bir düşüş alanı yaratılmış.
Demir korkulukların arasındaki boşluklarla hem çatı ve meydan arasında saydam sağlanmış hemde gerekli önlemler alınarak bir amfi oluşturulmuş.
Sınıflar birbirleriyle bütün duvarlarla ayrılmış değil. Avlu ile sınıflar arasında bulunan sürgü pencereler ise çoğunlukla dış iç arasındaki sınırı da kaldırmakta.
Evrimsel olarak çoğu çocuğa sessizliğin bir stres nedeni olduğunu, insanların doğal olarak sesli alanlarda kendilerini güvende hissettiklerini ve odaklanabildiklerini ifade eden Tezuka, sınırların olmadığı sınıflarda çocukların hareket edebilmeleri üzerine ise “izlenimimiz, çocuğun serbestçe dolaştıktan sonra başladığı yere geri gelmesi üzere” olduğunu söylüyor.
2007’de tamamlanan yapının 2017’de ödül alması üzerine birçok mimari tasarımcının aklına kazınan Fuji Anaokulu, anasınıfı amaçlı tasarlanan bir çok yeni mimari projede izlerini göstermekte.